STOJAK ROWEROWY

Jaki stojak jest dobry?
Prawidłowy stojak rowerowy powinien umożliwić oparcie roweru oraz przypięcie do niego ramy i jednego koła pojedynczym zapięciem U-lock (kłódką szeklową), niezależnie od typu roweru. Dobrze, jeśli ten sam stojak ponadto umożliwia przypięcie drugim zapięciem drugiego koła. Stojak musi być też solidnie i trwale przymocowany do podłoża np. wbetonowany.


Warunki takie spełnia np. stojak w kształcie odwróconej litery "U". Umożliwia oparcie i przypięcie co najmniej 2 rowerów dowolnego typu - składaków, mieszczuchów z koszykami, szosówek, górali - niezależnie od rozmiaru ramy, szerokości opony czy kształtu kierownicy. Standardowe wymiary to długość ok. 1 m, wysokość 60-80 cm, średnica rury 5-9 cm. Jeśli potrzeba postawić więcej stojaków, zalecana jest odległość pomiędzy sąsiednimi stojakami rzędu 1,0 - 1,5 m. Możliwe są różne warianty tego rozwiązania - np. stojaki półkoliste, rombowate lub w kształcie odwróconej litery 'V'. Warto pamiętać, że solidny, dobrze zaprojektowany stojak może też pełnić inne funkcje, np. wygrodzenia antysamochodowego.

A dlaczego nie wyrwikółka?
Często spotykany na naszych ulicach prymitywny model stojaka, tzw. "wyrwikółka" albo "łamikółka", nie umożliwia przypięcia ramy. Sprawia to, że rower bardzo łatwo ukraść, pozostawiając w stojaku same koło. Z drugiej strony, jeśli stojak umożliwia tylko przypięcie ramy, to trywialne staje się wyjęcie przedniego koła. Kto montuje takie stojaki, de facto współpracuje ze złodziejami, znakomicie upraszczając im zabór cudzej własności. Ponadto w przypadku np. silniejszego wiatru "łamikółka", jak sama nazwa wskazuje, może uszkodzić rower, jego koło lub tylną przerzutkę.


źródło: Stojaki rowerowe - FAQ Aleksander Buczyński, 27.12.2004

Co mówią standardy?
“Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie”, które są załącznikiem do Zarządzenia nr 5523/2010 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 18 listopada 2010 r. określają, że “Wymaga się, aby stojaki dla rowerów, niezależnie od typu roweru, umożliwiały oparcie roweru oraz przypięcie do stojaka ramy i jednego koła roweru przy pomocy pojedynczego zapięcia typu U-lock (kłódką szeklową). Zaleca się także, aby jeden stojak dla rowerów umożliwiał przypięcie drugiego koła za pomocą drugiego zapięcia.” (punkt 10.4.3).

Do pobrania
- Parkingi rowerowe w m.st. Warszawa - zalecenia dla budowy prawidłowych parkingów rowerowych
- Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m. St. Warszawie - strony 64 - 68 zawierają zalecenia dot. planowania parkingów rowerowych, ich usytuowania oraz montażu.